Competente zorgverleners is de eerste en belangrijkste voorwaarde om kwalitatieve zorg te kunnen aanbieden. Deze competenties veranderen voortdurend in de zorg, bijvoorbeeld door een toename van cliënten/patiënten met multiculturele achtergronden. Goede interculturele zorg betekent zorg die is afgestemd op mensen met verschillende culturele achtergronden zoals: migranten, asielzoekers, (tijdelijke) arbeidskrachten, studenten enzovoorts, die in dit land wonen. Het is voor zorgprofessionals essentieel om in hun benadering met die achtergronden rekening te houden. Een en ander kan leiden tot aanzienlijke verschillen in normen en waarden, omgangsvormen enzovoorts. Als zorg professioneel is het van belang om kennis te vergaren over verschillende culturen om misvattingen en onbegrip te kunnen voorkomen. Een interculturele benadering stelt zorgprofessionals in staat om zorg op maat aan te kunnen bieden. Zorgprofessional en zorgvrager hierdoor gemakkelijker een vertrouwensband kunnen opbouwen, die tot tevredenheid met de aangeboden zorg leidt.
Om deze interculturele kennis te kunnen overdragen biedt OCBR verschillende cursussen aan voor zorgprofessionals, vrijwilligers en mantelzorgers.