Interculturele Zorg

De zorg verandert voortdurend, voornamelijk door toename van vergrijzing en het aantal chronisch zieken met multiculturele achtergronden. Het is daarom van belang de kwaliteit van zorg op een actueel niveau te houden.
Wat is kwalitatieve zorg?
Kwalitatieve zorg is zorg die voldoet aan professionele standaarden en richtlijnen. Het gaat hierbij om de mate waarin gezondheidsdiensten voor individuele cliënten de kans op gewenste gezondheidsresultaten vergroten en daarbij systematisch de huidige professionele kennis kunnen toepassen.
Om kwalitatieve zorg te kunnen aanbieden zijn er de volgende twee factoren van belang:
  1. Competente zorgverleners
  2. Adequate verslaglegging van de zorg
    (Nivel / Kwaliteit en veiligheid van zorg aan cliënten, pagina 6)

Competente zorgverleners is de eerste en belangrijkste voorwaarde om kwalitatieve zorg te kunnen aanbieden. Deze competenties veranderen voortdurend in de zorg, bijvoorbeeld door een toename van cliënten/patiënten met multiculturele achtergronden. Goede interculturele zorg betekent zorg die is afgestemd op mensen met verschillende culturele achtergronden zoals: migranten, asielzoekers, (tijdelijke) arbeidskrachten, studenten enzovoorts, die in dit land wonen. Het is voor zorgprofessionals essentieel om in hun benadering met die achtergronden rekening te houden. Een en ander kan leiden tot aanzienlijke verschillen in normen en waarden, omgangsvormen enzovoorts. Als zorg professioneel is het van belang om kennis te vergaren over verschillende culturen om misvattingen en onbegrip te kunnen voorkomen. Een interculturele benadering stelt zorgprofessionals in staat om zorg op maat aan te kunnen bieden. Zorgprofessional en zorgvrager hierdoor gemakkelijker een vertrouwensband kunnen opbouwen, die tot tevredenheid met de aangeboden zorg leidt.

Om deze interculturele kennis te kunnen overdragen biedt OCBR verschillende cursussen aan voor zorgprofessionals, vrijwilligers en mantelzorgers.